• +088- 040 6600
  • info@tomtheorie.nl

Afslaan

Afslaan

You are here:

Afslaan

Rechts afslaan

Wilt u naar rechts afslaan, dan moet u:

  • eerst kijken in de binnenspiegel, dan naar voren, in de rechterbuitenspiegel en over de rechterschouder voor de dode hoek;
  • als het veilig is rechts richting aangeven;
  • in de meeste gevallen naar rechts voorsorteren.
  • het rechtdoorgaande verkeer op dezelfde weg -ook voetgangers- voor laten gaan. Voetgangers die ter plaatse bij geel knipperlicht in de vorm van een waarschuwingsdriehoek -op eigen risico- oversteken, hoeft u niet voor te laten gaan. – de bocht naar rechts kort nemen.

Fietsstroken gemarkeerd met een doorgetrokken streep mag u niet gebruiken. Fietsstroken gemarkeerd met een onderbroken streep mag u wel gebruiken, mits u niemand hindert. Dat geldt ook voor het gebruik van een (fiets)suggestiestrook. Houd ook extra rekening met bromfietsers op de rijbaan die rechtdoor gaan.

Links afslaan

Wilt u naar links afslaan, dan moet u:

  • eerst kijken in de binnenspiegel, dan naar voren, in de linkerbuitenspiegel en linksopzij voor de dode hoek;
  • als het veilig is links richting aangeven;
  • voorsorteren naar links. In de meeste gevallen kan het beste tegen de wegas worden voorgesorteerd, waarbij de wielen in de rechtuit stand blijven staan. Dat laatste is veiliger bij een eventuele kop-staart aanrijding.
  • het rechtdoorgaande verkeer op dezelfde weg (ook de voetgangers) voor laten gaan;
  • de bocht naar links ruim nemen.

 

Op wegen met uitsluitend éénrichtingsverkeer (aangeduid door bord C3) en op éénrichtingsrijbanen, kunt u het beste uiterst links voorsorteren.

Op wegen met éénrichtingsverkeer kunt u voor het links afslaan het best uiterst links voorsorteren.

Op wegen met beperkt éénrichtingsverkeer kunt u wel tegenliggers verwachten. Het zijn de voertuigen aangeduid op het onderbord van bord C3 met de tekst ‘uitgezonderd‘.

Afslaan

Op onvolledige éénrichtingswegen kunt u wel de uitgezonderde voertuigen tegenkomen. Daarom moet u zich hier houden aan dezelfde voorschriften als op twee richtingswegen.

U moet zich dan houden aan dezelfde voorschriften als op tweerichtingswegen:

Voetgangers die ter plaatse bij geel knipperlicht in de vorm van een waarschuwingsdriehoek  -op eigen risico- oversteken hoeft u niet voor te laten gaan.

U moet het verkeer, dat op dezelfde weg rechtdoor gaat, voor laten gaan.

Voorsorteren niet verplicht

Bestuurders die willen afslaan mogen voorsorteren. Voorsorteren wordt niet verplicht gesteld. Bestuurders moeten zelf verkeersinzichtelijk beoordelen wanneer zij wel of niet willen voorsorteren, tenzij verkeerstekens dit verplichten. U moet ook voorsorteren in situaties waarbij, als u dit niet doet, een onveilige situatie ontstaat of kan ontstaan of een vlotte doorstroming van het verkeer wordt of kan worden belemmerd. Maar er kunnen ook verkeersomstandigheden zijn, bijvoorbeeld op drukkere wegen en in smalle straatjes, waarbij voorsorteren gevaarlijker is dan niet voorsorteren.

Het voorsorteren voor links gelegen inritten op drukke wegen kan in bepaalde omstandigheden ook gevaar opleveren.

Vrachtauto‘s, zeker met een aanhangwagen, moeten vaak voor krappe bochten naar rechts, eerst naar links uitwijken om vervolgens naar rechts te kunnen afslaan. Daarom zal iedere bestuurder voor het afslaan, naar links of naar rechts verkeersinzichtelijk moeten denken en handelen.

 

Voorsorteerstroken

Uiteraard moet u tijdig bepalen welke richting u op een kruispunt wilt volgen. Bestuurders van motorvoertuigen, bromfietsers die de rijbaan volgen en bestuurders van brommobielen moeten dan gebruik maken van de voorsorteerstrook waarin deze richting wordt aangegeven. Op het kruispunt mag u uitsluitend die richting volgen, die de pijl in de strook aangeeft. Bord L4 (voorsorteren) kan van te voren zijn geplaatst om tijdig aan te geven dat u moet voorsorteren. Is de voorsorteerstrook voorzien van een doorgetrokken streep, dan mag u niet meer van strook veranderen.

 

Voor elkaar langs rijden

Hoewel het RVV 1990 (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) dit niet regelt, verdient het meestal de voorkeur dat u voor elkaar langs rijdt als de tegemoetkomende bestuurders op het kruispunt ook naar links willen afslaan.

In de meeste gevallen kunt u op kruispunten het beste en het veiligst voor elkaar langs rijden.

Om elkaar heen rijden

Op kruispunten met een (brede) middenberm verdient het de voorkeur dat u om elkaar heen rijdt als de tegemoetkomende bestuurders op het kruispunt ook naar links willen afslaan.

Op kruispunten in wegen met een brede middenberm moet u meestal om elkaar heen rijden, tenzij tekens op de weg anders aangeven.

Als op kruispunten met pijlen of andere tekens wordt aangegeven dat u voor elkaar langs of om elkaar heen moet rijden, dan moet u dat doen.

Samen dezelfde straat inrijden

Als u op een kruispunt naar links wilt afslaan, dan moet u tegemoetkomende bestuurders die naar rechts afslaan voor laten gaan (Korte bocht gaat voor lange bocht). Dat geldt niet voor bestuurders van trams. Deze moet u voor laten gaan, ongeacht of zij links of rechts afslaan.

U wilt links afslaan en moet de andere bestuurder, die naar rechts wil afslaan, voor laten gaan.

Afbuigende trams

U moet een afbuigende tram altijd voor laten gaan, ongeacht of u rechtdoor gaat of wilt afslaan op dezelfde weg. Dat geldt niet voor voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen die op een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) oversteken of kennelijk op het punt staan dit te doen. Voor kruispunten waar trams rijden wordt u meestal gewaarschuwd door bord J14 tram(kruising).

Militaire colonne en uitvaartstoet van motorvoertuigen

Weggebruikers mogen ook een afslaande militaire colonne of een uitvaartstoet van motorvoertuigen niet doorsnijden. Dat betekent dat u de naar links afslaande uitvaartstoet voor moet laten gaan. Als de militaire colonne of de uitvaartstoet een kruispunt nadert (dus nog niet is opgegaan) moet zij zich houden aan de normale verkeersregels.

U mag de afslaande uitvaartstoet van motorvoertuigen niet doorsnijden. U moet de uitvaartstoet voor laten gaan. Hetzelfde geldt bij een militaire colonne.

Recht doorgaande motorrijders

Let u bij het linksaf slaan vooral op recht doorgaande motorrijders. Ze worden in zulke situaties nogal eens over het hoofd gezien door automobilisten. Probeert u zo ver mogelijk van het kruispunt het tegemoetkomende verkeer te observeren. Motorrijders voeren bijna altijd verlichting. Eén licht in de verte kan dus een motorfiets zijn. U moet er ook rekening mee houden dat de snelheid van de motorrijder in deze gevallen moeilijk is in te schatten. Wacht bij twijfel even met het oversteken.

RuudBrocken